הכינו את משפחתכם לחורף: המדריך המלא

    אבי יעקב | צילום: ויקיפדיה No Comments on הכינו את משפחתכם לחורף: המדריך המלא
    13:30
    17.05.24
    קובי פינקלר No Comments on קצינים מספרים על קרבות ג'בליה: "הלחימה האלימה ביותר"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בעונת החורף הטמפרטורות צונחות משמעותית, הרוח מתחזקת, הקור חודר עמוק לעצמות ואנו מרגישים חסרי אונים מול הקור המתגבר.

    אחת מהתופעות הנפוצות ביותר המתרחשות בעת עונת החורף והשינויים במזג האוויר, הן כוויות הקור.

    כווית הקור היא למעשה פגיעה ברקמות הגוף המתבטאת בצלקת ובנמק, הנובעת מחשיפה לקור קיצוני. פגיעות אלו הנגרמות על ידי מזג אוויר קר הגורם ל'קפיאת' רקמות שונות נדירות בחורף הישראלי הקל יחסית, אך תתכנת כוויות קור קלות, במיוחד אצל תינוקות וקשישים.

    האברים שנפגעים בשכיחות הגבוהה ביותר הם: אוזניים, אף, לחיים, סנטר, עור, אצבעות ובהונות אבל גם אברים אחרים עלולים להיפגע. במקרים הקשים יורדת טמפרטורת הגוף באופן משמעותי ובעקבות ירידת הטמפרטורה מופיע נזק קשה לשרירים שעלול להביא לאי ספיקת כליות חריפה, לפגיעות קשות במערכות חיוניות כגון לב וכבד ואף להסתיים במות החולה… הטיפול העיקרי הוא על ידי חימום שחייב להתחיל עוד בטרם שהחולה מגיע לטיפול בבית החולים.

    לדאבוננו גם בארץ עדיין מתרחשים מקרים כאלו בחורף ובעיקר באוכלוסיית מחוסרי הבית או בחולים קשישים הגרים לבדם בדירה ואין להם אפשרות כספית לחימום הדירה או למשל לאחר שמועדים ונשארים מוטלים על הרצפה הקרה שעות רבות מבלי יכולת להזעיק עזרה. מומחי שירותי בריאות כללית מסבירים איך מתכוננים לחורף שיבוא בשלום ויסתיים בשלום.

    כיצד למנוע פגיעות קור בילודים?

    אסתר עמבר, אחראית מחלקת ילודים במרכז הרפואי זיו בצפת אומרת, כי פגיעות קור חמורות בתינוקות יכולות לגרום למוות וניתן למנוע מקרים כאלה באמצעים פשוטים למדי, "כל שדרוש הוא ערנות מצד ההורים והמטפלים בתינוקות", אומרת עמבר.
    עמבר מציגה טיפים למניעת פגיעות קור בילודים:
    * החל מהיום שבו עושה האם עם תינוקה את דרכה הביתה ממחלקת הילודים עליה לדאוג שהתינוק יהיה לבוש ומכוסה כראוי, לרבות כובע לכיסוי הראש. רצוי להלביש את התינוק בבגדים קלים ולכסותו בכיסוי חם, שיוכל להתנועע בחופשיות, מכיוון שבגדים עבים מגבילים את תנועותיו של התינוק שהן מקור טבעי ליצירת חום.
    * בבית יש להימנע מהצמדת מיטת התינוק לקיר חיצוני של החדר.
    * את מיטת התינוק רצוי לרפד בשמיכה רכה, או סדין פלנל ולהשכיב את התינוק עליה, במקום להשכיבו על השעוונית הקרה המכוסה בסדין בלבד.
    * יש להציב מד-חום על קיר החדר שבו שוהה התינוק ובשובו הביתה לדאוג שהחדר שבו ישהה התינוק יחומם עד ל-21-22 מעלות. ילודים במשקל נמוך, פחות מ- 2500 גרם, יש לדאוג לחמם החדר עד 23-24 מעלות.
    * במקרים בהם אין צורך בחימום כל הבית, יתכן שיהיה צורך לחמם רק את החדר בו שוהה התינוק, עדיף באמצעות רדיאטור או תנור חשמלי אשר תלוי על הקיר. אם החימום מייבש את האוויר, ניתן להחזיר את הלחות על ידי הנחת כלי עם מים, ליד מקור החום. רצוי שהחימום שנבחר לא יפלוט גזים. בנוסף, יש להקפיד על נקיטת אמצעי זהירות למניעת חימום יתר של התינוק ולמניעת תאונות. במקרה שהבית מוסק על ידי תנור גז, או עצים, חשוב מאוד להקפיד על אוורור, כראוי, כגון: השארת פתח בחלון או בדלת.
    עמבר אומרת, כי אבחנת המחלה איננה קשה ומסבירה מה הם הסימנים של נזק מקור המחייבים הבאת התינוק בדחיפות לבדיקת מומחה:
    * אדישות – התינוק מפסיק למצוץ או לינוק.
    * ירידה בחום גופו של התינוק – החום עלול לרדת לערך נמוך מאוד (ולא ניתן למדידה בעזרת מד חום רגיל) רק על ידי תחושת קור, במגע בעור הידיים והרגלים של התינוק.
    אודם בפניו של התינוק – סימן חשוב, משום שיש בו כדי להטעות את המטפלים בתינוק. "הלחיים האדומות מקנות לתינוק מראה של ילד השופע בריאות, או של תינוק אשר עתה חזר מטיול באוויר הצח אך לעיתים אלו הם סימנים לנזק מקור".
    * תפיחות ובצקת גומתית – הבצקת מופיעה בעיקר בגפיים.
    * דמום ממערכת העיכול – סימן המופיע בשלב מאוחר של המחלה.

    אז מה זה היפו תרמיה?

    ד"ר יורי וינר, מנהל יחידת טיפול נמרץ בילדים במרכז הרפואי זיו בצפת, אומר כי בתקופת החורף הקרה יש לגלות ערנות לתופעת ההיפותרמיה, מצב שבו חום הגוף יורד אל מתחת ל-35 מעלות. "מדובר בתופעה שכיחה בקרב תינוקות, פעוטות וילדים עד גיל ארבע. ככל שהגיל צעיר יותר כך עולה הסיכון לירידת חום הגוף. חשוב לזכור כי בכל גיל קיימת סכנה של איבוד חום הגוף, תופעה הנגרמת כתוצאה מחשיפה לסביבה קרה, אך בגילאים הצעירים ירידת חום הגוף עלולה להיות קטלניות".

    ניתן לזהות את הירידה בחום הגוף אצל תינוקות עד גיל חודשיים על ידי סימנים שונים כמו אפאטיות ושינה. בקרב תינוקות ופעוטות עד גיל שנתיים תתבטא התופעה בבכי וישנוניות. במצבים מסוג זה יש להפשיט את הילד ולחפש על גופו כתמים אדומים וכחולים אך חשוב לחמם את החדר לפני הסרת הבגדים.

    ילדים בני 3-4 שנים עלולים להתלונן על כאבים בכפות הרגליים ובידיים, יש לבדוק היטב את הגפיים ולחפש כתמי צבע. בכל גיל כדאי לשים לב לתופעה של עור קר באזורי החזה והבטן, בליווי הסימנים המאפיינים את גיל הילד שיכולים להעיד על היפותרמיה.

    אין להסתמך על מד החום הביתי מכיוון שהוא אינו מדויק, כדאי להיעזר בבדיקת הסימנים הנוספים ובמידה והם מופיעים לפנות מיידית לבית החולים. בכל המקרים חשוב לדאוג לחמם היטב את הילד בלבוש חם ושמיכה.

    שימו לב אל הקשישים

    ד"ר יוליה וסרמן, מנהלת המחלקה הגריאטרית של המרכז הרפואי זיו מבקשת להזכיר כי עונת החורף מהווה קושי לאנשים מבוגרים, "הם פגיעים יותר ממרבית האוכלוסייה כתוצאה משילוב של גורמים שונים פיזיולוגיים והתנהגותיים", היא אומרת.

    במידה ויש לכם אדם מבוגר קרוב מומלץ להקפיד על כמה כללים: חשוב לבדוק מה מצבו באופן קבוע – האם הוא חש בטוב? האם הוא אוכל היטב? והאם יש בנמצא טלפון תקין כדי שיוכל ליצור קשר בזמן מצוקה?

    • מומלץ לדאוג לקבלת חיסונים נגד שפעת ונגד דלקת ריאות, ויש להתייעץ עם רופא לגבי נטילת תרופות שעשויות להגביר את הרגישות לקור.
    • רצוי לחמם את הבית לטמפרטורה של 24 מעלות ולבדוק האם התנורים בטיחותיים. בנוסף להקפיד על לבוש נוח ומחמם ומעט פעילות ותנועה, במידת הניתן, כדי להזרים את הדם ולשמור על חום הגוף. חשוב להקפיד על שתיית מים מרובה על מנת למנוע התייבשות כמו גם שתייה ואכילת אוכל חם העוזר לשמור על חום הגוף.
    • ביציאה מהבית חשוב שהקשיש יצטייד בטלפון סלולארי על מנת שניתן יהיה להזעיק עזרה במקרה הצורך, ואם יש מעקה מדרגות המוביל לבית, חשוב לבדוק שהוא יציב וניתן יהיה להיתמך בו כשהרצפה רטובה וחלקה.
    • מומלץ לדחות ביקור של ילד חולה אצל סבים או אדם מבוגר אחר עד לאחר שיחלים, על מנת למנוע הדבקה.

     

    המידע באדיבות שירותי בריאות כללית



    0 תגובות